شباب السفاينه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها

ziko
genral
Eng.mohamed
7 مشترك

التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها Empty التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها

مُساهمة من طرف Eng.mohamed الجمعة مارس 20, 2009 3:04 am

بسم الله الرحمن الرحيم

احب ابدأ كلامى بحكمة ((من تدخل فيما لا يعنيه لقى ما لا يرضيه)))...اكيد فهمتوا الحكمة احب اكمل موضوعى:::

إن التدخل فى شؤون الناس يفرق بين الاهل والاصحاب والاقارب فأنا اعرف شخص بدون ذكر اسماء كان ساكن بجوارى انه ترك بيته عشان الناس بى تدخل فى حاجات ملهاش فيها وكل ما يعمل اى حاجة يسألوه انت عملت ده ليه ومعملتش ده ليه .....وفى الاخر الراجل يا عينى زهق من الناس وساب البلد كلها ومشى...... ده كله عشان الغتاتة الى ماسكة البلد انهم بيدخلوا فى حاجات ملهاش فيها

والسؤال هنا:

لماذا لا يكون المجتمع اكثر تحضرا ورقى ويترك هذة العادة السيئة؟

واحب انهى كلامى بقول رسول الله صلى الله عليه وسلم انه قال:من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه..

فحياة
المسلم في تميزة تعنية ان يهتم بوقته ووقت الاخرين ولا يعرض نفسه للكلام
الذى ليس منه أى فائدة ونتيجته مضيعة للوقت وقد يقترف من اثاره مالايحمد
عقباه من الغيبة والنميمة كما انه لابد وان يكون عند حديثة ان يكون طرفا
فى الموضوع او ذات ارتباط به والا بعد عنه

وقد قال الامان الشهيد حسن البنا اى قول لاينبني عليه عمل فالخوض فيه من التكلف

Eng.mohamed
عضو سوبر
عضو سوبر

ذكر عدد الرسائل : 55

التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها Empty رد: التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها

مُساهمة من طرف genral الجمعة مارس 20, 2009 3:20 am

study أولا الموضوع جميل عبر فية بى قصة وعجبتنى مشكور يا فوكس بجد وبعدين يا جماعه ده جاب كلام من عند الرسول يعنى مش كلامو يا جماعه الراجل ده مثقف وكلامو زاى الفل ياريت نستفيد منك أكتر وأكتر يا أستاذ فوكس study study study
genral
genral
عضو سوبر ممتاز
عضو سوبر ممتاز

ذكر عدد الرسائل : 126

التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها Empty رد: التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها

مُساهمة من طرف ziko الجمعة مارس 20, 2009 3:45 am

[size=18]
الموضوع رائع يافكس بس انتا لية بصيت للموضوع البصة البصة السلبية وسبت البصة الايجابية لية
ممكن حد يدتخل فى امور حد عشان يقلو دا صح ودا غلط وحجات زى كدا

والرسول ـ صلى الله عليه وسلم يقول: "المؤمن للمؤمن كالبنيان يَشُدُّ بعضُه بعضًا"،

يقول الله ـ تبارك وتعالى ـ: (إنَّما المؤمنونَ إِخْوَةٌ) (الحجرات:10).
[/size]

ziko
مشرف
مشرف

ذكر عدد الرسائل : 390

مُساهمة من طرف mida الجمعة مارس 20, 2009 2:39 pm

ايه الحلاوة دي وايه الكلام الجامد ده انت شكلك زهقان قووووووووووووي من الموضوع ده ياريت كل واحد ميدخلش في اللي ملهوش فيه
mida
mida

ذكر عدد الرسائل : 17

مُساهمة من طرف ziko الجمعة مارس 20, 2009 4:10 pm

مين الى قال كدا يا ميدا دحنا هنا فى عالم الديمقراطية
طيمقراطية بلا حدووووووووووووووود
ازاى ادايق وبعدين هدايق من اية
الموضوع انا قولت نو حلو مقلتش انو وحش وفريد من نوعة كمان حيث انو مجهو ذاتى
وبعدين عاوزين نشوف نشاطك هنا ياعم
وبعدين بقا بيقولو الى يخاف من العفريت يعمل فيها العبيط

ziko
مشرف
مشرف

مُساهمة من طرف Eng.mohamed الجمعة مارس 20, 2009 7:07 pm

احب اشكركم اولا على الردود الحلوة دى

بس احب اقولك يا زيكوا ان الديمقراطية غير اللقافة حيث ان الديمقراطية هى حرية الرأى والتعبير اما اللقافة هى لاتدخل فيما لا يعنيك وسيب كل واحد يقول الى هو عاوزة ول مش عاجبك اسلوبه بلاش تهزقه وتقوله اسلوبك مش محترم ((اما ان تقول خير او تصمت)))ولا ايه يازيكو انا مستنى ردك اوك

Eng.mohamed
عضو سوبر
عضو سوبر

مُساهمة من طرف Eng.mohamed الجمعة مارس 20, 2009 7:30 pm

نسيت اقولك يا زيكو انه ليس من الديمقراطية انك تمسح الكلام الى ميعجبكش وتسييب الى يعجبك ولا عشان بقيت مشرف

سيب الكلام الناس تقراه وتقول رايها فيه ولايه ولا انت بيتقول ديمقراطيه وانت مش عارف معناها

Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Eng.mohamed
عضو سوبر
عضو سوبر

مُساهمة من طرف ziko الجمعة مارس 20, 2009 8:23 pm

اولا يا فوكس بالنسبة للكلام الاولانى انتا لو شايف انى غلط فى حقك فنا مقصدش وياريت تعديهالى وبيس بقا اوك
وبالنسبة لانى مشرف وكدا انا مطلبتش كدا انا اتبعتلى رسالة من الادمن اختار القسم الى الاقى نفسى فية ولانى لقيت انى تافة حبتين فخترت القسم دا
وبعدين انا ممسحتش ولا موضوع والى انتا شايفو بقا ولو كدا اعتبرنى انى بوجة رسالة للادمن ينزلنى يوز احسن

ziko
مشرف
مشرف

التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها Empty ميصحش

مُساهمة من طرف سكر السبت مارس 21, 2009 1:17 am

ميصحش كده يا فوكس انته نازل حامي علي الاعضاء كده ليه
ولا عشان منتا لابس نظارة شمس( من العتبه ب7.5جنيه) afro
محدش قادر يكلمك صحيح هتقول ايه اللي دخلك هقولك طالما جيبت سيرة الملوخيه(اليموقراطيه سابقا) يبقي لازم ادخل
اعشان مش كل حاجه هنقول ديموقراطيه اقصد ملوخيه يعني نغلط ونقول ملوخيه لا يا ساده اللي يغلط يتحاسب ويتحاسب قدام الكل مفيش حاجه اسمها حذف مواضيع اه كله الا حذف المواضيع وعلي فكره الموضوع السيء او الغير اخلاقي او المنحط
مش هيأثر علي المنتدي او الاعضاء دا هيكون زي العار بيلاحق صاحبه لانه بيدل علي كاتبه
اهدي شويه يا زيكو فرعون فوكس وبوجه نداء لAdmin انه يوقف عضويتهم اد عشره 15 سنه كده علي الماشي
لحد ما الامور تهدي والنار اللي شبت في المنتدي تنطفي
وبقول ل فوكس لو كنت جايب نظاره شمس 15 جنيه كنت عملت فينا ايه tongue tongue tongue

فوكس زيكو فرعون اوعي حد يزعل مني انا بهدي النفوس
سكر
سكر
مشرف
مشرف

ذكر عدد الرسائل : 296

مُساهمة من طرف T MY ANGEL السبت مارس 21, 2009 2:33 am

مين سكر ده اللى مش عارف يكتب اسمه بالانجليزى بيكتبه بالعربي مش عجبك ياواد انت نظارة فوكس وبعدين انا مع فوكس المفروض الردور مش تتمسح اى خدمه يا فوكس واحدة معجبه بيك جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا

T MY ANGEL

انثى عدد الرسائل : 8

التدخل فيما لا يعنيه بمعنى ((اللقافة)) والموضوع ده لناس عشان تبطل تتدخل فى اى حاجة ملهاش فيها Empty مين سكر دا

مُساهمة من طرف سكر السبت مارس 21, 2009 3:07 am

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه
هههههههههههه
معلش يا جماعه مقدرتش امسك نفسي من الضحك علي كلام T My Angel

(مين سكر ده اللى مش عارف يكتب اسمه بالانجليزى بيكتبه بالعربي مش عجبك ياواد
اى خدمه يا فوكس واحدة معجبه بيك جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا)
يا جماعه عايزين نكبر شويه ونبطل شغل العيال الصغيره
سكر
سكر
مشرف
مشرف

ذكر عدد الرسائل : 296

مُساهمة من طرف Eng.mohamed السبت مارس 21, 2009 10:26 pm

اولا احب اقول متشكر للعضوT MY ANGEL على اعجابه بيا مع انى معرفهوش

ثانيا:انا قولت من تدخل فيما لا يعنيه لقى ما لا يرضيه ......
يا عم سكر انت مالك لابس نظارة ولا لا ولا هى بكام اصلا عشان كدة انتو شباب همج بيدخل فى اى حاجة مش تخصه ولا ايه ومتزعلش منى انا بحاول اخلي كل واحد يخلى رأيه لنفسه عشان ميزعلش منه حد ولا ايه يا سكر...........

Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Eng.mohamed
عضو سوبر
عضو سوبر

مُساهمة من طرف genral السبت مارس 21, 2009 11:31 pm

يا جماعه كل واحد يعمل اللى يعملو واللى مش عجبو مش يدخل وبعدين يا فوكس سكر كان عايز يعرف سعر النظارة مش عيب قول ليه يمكن جاهل مش عارف التمن كام وبعدين أنتى داخل تبص على النظارة ولا على الموضوع ولا أنت عينك فارغه وعلى فكرة أسلوب الملوخيه ده فى المطبخ اللى أنت تعرفو كويس يعنى بدل ما تقعد على النت خش أعمل ملوخيه أنشاء الله ملوخية بى الارانب Arrow Question
genral
genral
عضو سوبر ممتاز
عضو سوبر ممتاز

ذكر عدد الرسائل : 126

مُساهمة من طرف Faraday السبت مارس 21, 2009 11:33 pm

سكر كتب:
ميصحش كده يا فوكس انته نازل حامي علي الاعضاء كده ليه
ولا عشان منتا لابس نظارة شمس( من العتبه ب7.5جنيه) afro
محدش قادر يكلمك صحيح هتقول ايه اللي دخلك هقولك طالما جيبت سيرة الملوخيه(اليموقراطيه سابقا) يبقي لازم ادخل
اعشان مش كل حاجه هنقول ديموقراطيه اقصد ملوخيه يعني نغلط ونقول ملوخيه لا يا ساده اللي يغلط يتحاسب ويتحاسب قدام الكل مفيش حاجه اسمها حذف مواضيع اه كله الا حذف المواضيع وعلي فكره الموضوع السيء او الغير اخلاقي او المنحط
مش هيأثر علي المنتدي او الاعضاء دا هيكون زي العار بيلاحق صاحبه لانه بيدل علي كاتبه
اهدي شويه يا زيكو فرعون فوكس وبوجه نداء لAdmin انه يوقف عضويتهم اد عشره 15 سنه كده علي الماشي
لحد ما الامور تهدي والنار اللي شبت في المنتدي تنطفي
وبقول ل فوكس لو كنت جايب نظاره شمس 10 جنيه كنت عملت فينا ايه tongue tongue tongue

فوكس زيكو فرعون اوعي حد يزعل مني انا بهدي النفوس

حبيبي فوكس مين مزعلك
المنتدي معمول عشان
نتدخل في ما لايعنينا
ونعرف ما يغنينا
يكسبنا خبره سواء
علم ولا تجارب
ان كانت زعلان عشان النضاره ب 7.5 ولا حته ب10
فالاخ سكر
وان كان سكر شويه عليه
ودي حقيقه شربات
بينكت معاك
ده لانه مشرف قسم النكت
(مين سكر ده اللى مش عارف يكتب اسمه بالانجليزى بيكتبه بالعربي مش عجبك ياواد
اى خدمه يا فوكس واحدة معجبه بيك جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا)

اوي يا عم يا بختك كل هههههههه بتحبك
عادي كلنا حبايب
وسمعني الضوء الشارد يا جدع

Faraday
مشرف
مشرف

ذكر عدد الرسائل : 68