شباب السفاينه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حاجة غريبة ..ليه بتحمل اسم الاب مش اسم الام؟؟

3 مشترك

حاجة غريبة ..ليه بتحمل اسم الاب مش اسم الام؟؟ Empty حاجة غريبة ..ليه بتحمل اسم الاب مش اسم الام؟؟

مُساهمة من طرف رضا عبدالفتاح الأحد أغسطس 16, 2009 2:30 am

سؤال غاظني وغريب جدا ان بني بشر يطرحه بتقول احدى العلمانيات الفاسدات القليلات (منى نوال حلمي) كما تحب ان تطلق على نفسها

ليه استنى تلات تلاف سنه عشان الاقي العرب والمسلمين يعملوا زي ما اسبانيا بتعمل (تلات تلاف عفريت ينخشها)
بتقول ي بقى العبيطه الهبله ام حلمي (على رأي مسرحية ريا وسكينه)

"أتعجب ممن يتحدثون عن قيمة الأم في المجتمع ودورها وضرورة تكريمها، ثم يستنكرون أن يحمل الأبناء اسمها، لقد أعلنت أنني سأحمل اسم أمي لأنها تستحق كل تكريم وأنا أعتز بها (...) ثم ان يوم القيامة سننادى بأسماء أمهاتنا، فلماذا لا يحدث اتساق بين الدنيا والآخرة، ولو تم عمل استطلاع للرأي بين الأمهات لأعلن عن رغبتهن في أن يحمل أبناؤهن أسماءهن لأنه شرف للأم وتخليد لها".

وأضافت منى حلمي قائلة: لقد أرسلت مقالي الجديد إلى مجلة (روز اليوسف) لنشره، وهو يحمل توقيعي الجديد "منى نوال حلمي"، إلا أنهم قاموا بحذف اسم أمي (نوال)، وقالوا لي إن هذا التوقيع يستفز مشاعر الناس الذين اعتادوا على نسب الأبناء لآبائهم، وطبعاً أنا لا أملك المجلة، ولكني أصر على قراري وسأواصل التوقيع باسم أمي في كتبي ومؤلفاتي المقبلة وأولها كتاب أعد لإصداره في مقالا من مقالاتي التي تناولت فيها قضايا مهمة عن الثقافة والمرأة والرجولة والفن.

ولانها طرحت سؤال ضد المنطق وضد حكمة رب العالمين وجد الناس حائرون في الرد....ونسوا انه هو الله أدرى بخلقه وعباده...وله في ذلك حكم

تقوم انت ياحتة مخلوق بشري جاي تعترض وتفتكس افتكاسة على مزاجك كدة من نفسك

طب خلي مديرك (مش ريسك) يقرر عليك انك عشان تشتغل عندي لازم تلتزم بالقوانين اللي هو شايفها...ومنها ان الغذاء نص ساعة وان ماتروحش الحمام اكتر من تلات مرات باليوم...وبيبقى عامل كارت خروج على الباب بتاع غرفتك...ها تحب تمشي عالقوانين ولا تشوف حد تاني

طبعا هتلتزم وتحط سد حنك في بقك وهتشتغل ويعجبك الشغل بل وهتقعد تتمحك وتتكلم عن نظامية المدير وقيد ايه انه راجل ملتزم ومحترم وبيهتم بالقانون

طب لما دة مجرد بشري مدير...امال رب العالمين وخالق الخلق وحده جل جلاله تعالى...وهو العفو الغفور الرؤوف الرحيم....واللي شرع لنا كيف يكون المجتمع مليء بالخير والسلام والمحبة اذا ماتبعناه في احكامه المطلقة الحكمة.....بقى عايز تعترض على كلامه

ليه ...اقنعني ازاي .....ربنا اللي عملك وخلقك.......ولا كلامك انت يابشري

والغريبة انها بتستشهد بحكام الدين الاسلامي في ان ربنا ينادي على البشر باسماء امهاتهم....وكان قبل كدة لما كانت بتعترض على كلام ربنا في مسألة الزواج والحجاب وخلافة حد تاني بيتكلم.......تنقي اللي يعجبها وتولفة على مزاجها....

حد يرد عليها المخلوقة الغريبة دي
رضا عبدالفتاح
رضا عبدالفتاح
مشرف
مشرف

ذكر عدد الرسائل : 218

حاجة غريبة ..ليه بتحمل اسم الاب مش اسم الام؟؟ Empty رد: حاجة غريبة ..ليه بتحمل اسم الاب مش اسم الام؟؟

مُساهمة من طرف SUN الإثنين أغسطس 17, 2009 8:42 pm

هعلق تعليق بسيط جدا : الفاضى يعمل ايه ........؟
SUN
SUN
عضو سوبر ممتاز
عضو سوبر ممتاز

انثى عدد الرسائل : 1470

حاجة غريبة ..ليه بتحمل اسم الاب مش اسم الام؟؟ Empty رد: حاجة غريبة ..ليه بتحمل اسم الاب مش اسم الام؟؟

مُساهمة من طرف CriStianO الإثنين أغسطس 17, 2009 11:36 pm

الفاضى يعمل محشى ويرمية يا ياعم سيبك منها دى واحدة مخها تعبان بعدين لو الرسول كان شايف ان دا اصح كان عمل دا قبلها
موش هى اللى هاتيجى دلوقتى وتعمل
CriStianO
CriStianO
عضو سوبر ممتاز
عضو سوبر ممتاز

ذكر عدد الرسائل : 675