شباب السفاينه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

سؤال مهم جدا جدا جدا وملوش إجابة وأتحداكم جدا جدا جدا اللى هيجاوب عليه ؟؟

4 مشترك

سؤال مهم جدا جدا جدا وملوش إجابة وأتحداكم جدا جدا جدا اللى هيجاوب عليه ؟؟ Empty سؤال مهم جدا جدا جدا وملوش إجابة وأتحداكم جدا جدا جدا اللى هيجاوب عليه ؟؟

مُساهمة من طرف T MY ANGEL الأحد مارس 22, 2009 12:09 am

السؤال هو دينى شوية بس أنا حبيت أقولكم بطلوا شويه اللى أنتوا بتعملوه ده وجابوا لو تقدروا على السؤال السؤال هو :الأنسان مخير ولا مسير فأفعاله في الحياة وليه مسير وليه مخير ياريت ياجماعه وأن شاء الله بعد ما نشوف ردودكم هقولكم الإجابه

T MY ANGEL

انثى عدد الرسائل : 8

سؤال مهم جدا جدا جدا وملوش إجابة وأتحداكم جدا جدا جدا اللى هيجاوب عليه ؟؟ Empty رد: سؤال مهم جدا جدا جدا وملوش إجابة وأتحداكم جدا جدا جدا اللى هيجاوب عليه ؟؟

مُساهمة من طرف bedo الأحد مارس 22, 2009 5:37 am

رائى ان الانسان مخـــير بحكم نعمه العقل التى انعم الله بها عليه
وهو مخــير ......................... وانما يحكمه القدر وهو من الله عز وجل
وعندى تشبيه ان الانسان فى حياته هو اشبه بطالب فى امتحان بس الامتحان عباره عن نوع واحد من الاسئله (اختيار من متعدد)
السؤال هو القدر ................................... والاختيارات هى الخيــــــــــــر والشــــــــــــــــر ( وما نوجهه حاليا فى هذا الزمن من اشباه الخير واشباه الشر ولكل منها اصل من الخير او الشر ولكن احنا اللى بنفسرها بمزاجنا)

كل واحد فينا هو اللى بيختار الطريق ويختار الاجابه
مفيش غش ولكن فيه اقتباس من افعال الاخرين وكل طالب منا (انسان منا) يحكمه وقت يختلف عن غيره وهو العـــــــــــــــمر

دا رئى ودا اللى انا مقتنع بيه وعلى فكره انا سالت نفسى اكتر من مره السؤال دا بس ارتحت لماوصلت للكلام دا واقنعت نفسى بيه جدا
bedo
bedo
سوبر ستار المنتدي
سوبر ستار المنتدي

ذكر عدد الرسائل : 90

سؤال مهم جدا جدا جدا وملوش إجابة وأتحداكم جدا جدا جدا اللى هيجاوب عليه ؟؟ Empty رد: سؤال مهم جدا جدا جدا وملوش إجابة وأتحداكم جدا جدا جدا اللى هيجاوب عليه ؟؟

مُساهمة من طرف eldaly2 الأربعاء مارس 25, 2009 3:02 pm

أنا من رائي أن الانسان في بعض الأمور مخير وفي البعض الأخر مسير يعنى في أمور في حياته مخير فيها وبيختارها
وأمور تانيه اللى بيتحكم فيها هو القضاء والقدر وهذا من عند الله عز وجل والدليل على كده
الأنسان مخير وأبسط مثال (أبونا أدم وأومنا حواء لما ربنا خلى ليهم حريه الأختيار في أنهم لو كلوا من الشجره هينزلوا الارض ولو مش كلوا مش هينزلوا ده أأكيد كان أختيار ) أما بقي المثال التانى وهو ( قابيل وهابيل أنهم كانوا مجبرين من القضاء والقدر وأكيد في حكمه هنا لا يعلمها الا الله سبحانه وتعالا بس الأحســـــــــــــــــــــــــــــــن أننا نومن بالقدر ونحمد الله من القلب ونحسن الظن في الله

!!!!! الظروف دائما تجبرك على الصمت
eldaly2
eldaly2
عضو سوبر
عضو سوبر

ذكر عدد الرسائل : 62

مُساهمة من طرف T MY ANGEL الأربعاء مارس 25, 2009 3:12 pm

شكراااااااااااا أوى يا جماعه على مروركم وردودكم الجميله
دى واكيد أراكم أنتوا الاتنين صح بس أحنا عاوزين نوصل لافضل رائي

T MY ANGEL

انثى عدد الرسائل : 8

سؤال مهم جدا جدا جدا وملوش إجابة وأتحداكم جدا جدا جدا اللى هيجاوب عليه ؟؟ Empty كلام كويس

مُساهمة من طرف بندق الأربعاء مارس 25, 2009 3:17 pm

موضوع كويس يا دالي بس كنا هنستفاد ونشارك اكتر لو كان في المنتدي الاسلامي
ورد بيدو كان بجد رد ممتاز وعمل لنا مثل جامد

بس انا بقول في الموضوع دا ان احنا منشغلش بالنا عشان علمنا محدود
ولو علمتم الغيب لإخترتم الواقع
بندق
بندق
عضو سوبر ممتاز
عضو سوبر ممتاز

ذكر عدد الرسائل : 204

- مواضيع مماثلة